Fysisk upplevelse
Snurrlek
När barn snurrar stimuleras olika delar av hjärnan samtidigt. Detta utvecklar och skapar nya nervbanor i hjärnan - banor som förbättrar inlärningsförmågan, rumslig medvetenhet, rytm m.m. Snurrlekar utvecklar motorik och balans, samtidigt som muskelstyrkan byggs upp.
Välj olika utrustningar som ger barnen möjlighet att sitta och snurra, stå och snurra och ligga och snurra. Det kan antingen vara tre produkter eller samma produkt som till exempel SpinR², som låter barn sitta, stå, ligga och snurra.
Visa produkter för Karusell & Snurrlek
Rutschkanor
När barnen rutschar upplever de höjd, rörelse och spänningen i farten och risken. Rutschkanor stimulerar barns vestibulära system och känsla för balans.
Ha rutschkanor i olika höjder om det är möjligt, en bred rutschkana är bra för att kunna åka med och stötta barn med funktionsnedsättning. Du kan också välja olika typer av rutschar, t.ex. tubrutsch, svängd, rak, spiral. för att ge olika upplevelser. Tänk på att använda rutschkanor som inte skapar statisk elektricitet för personer med ett cochleärt implantat. Det behövs en plats att sitta på medan rullstolen hämtas vid rutchkanan. Försök att få den högsta rutschen som är mest spännande tillgänglig, då blir den en mötesplats för barnen.
Visa Rutschkanor
Vippgungor
Vippgungor stimulerar och utvecklar balanssystemet (vestibulära systemet).
Försök att välja produkter som ger rörelse både fram - tillbaka och åt sidan. Ett tips är att välja flera produkter som inspirerar till att gunga sittande, stående och liggande, vissa vippgungor ger möjlighet till alla varianter.
Tänk på att välja gungutrustning både för individuell lek och för flera barn. Vippgungor i större storlek är bra att ha med för att äldre barn eller vuxna kan använda dem tillsammans med barnet.
Visa Vippgungor
Gunglek
Att gunga utmanar, stimulerar och utvecklar barns vestibulära system. Gungor finns i många olika modeller, ett varierat utbud på lekplatsen kan ge barn i olika åldrar och oavsett förmåga möjlighet att gunga.
Visa Gungor & Gungsitsar
Klättra och krypa
Att klättra och krypa utmanar och stimulerar kroppsmedvetenheten.Vi har delat upp klättra och krypa i tre svårighetsnivåer för att göra det lättare att välja en variation av upplevelser. Klättringsaktiviteter ska ha minst två utmaningsnivåer. Tänk på att alltid ha med nivå 1 som ett val.
Nivå 1: Utrustning med en kombination av följande egenskaper:
- Nära till marken
- Låg sluttning
- Handtag eller räcken på båda sidor
- Möjlighet att luta kroppen mot klättringsredskapet för att få mer stöd
- Visar tydligt var man ska klättra
Nivå 2: Utrustning med en kombination av följande egenskaper:
- Kan vara vinklad
- Har åtminstone en möjlighet att på något sätt få stöd (luta kroppen mot ett stöd, endast en hand, etc.)
- Har flera men tydliga vägar att klättra upp till toppen på, det första steget ska vara lätt att nå
Exempel på detta kan vara en rak klätterställning med jämna steg och bra hand- eller fotstöd, en böjd klätterställning med stöd för hela kroppen.
Nivå 3: Utrustning med en kombination av följande egenskaper:
- Sträcker sig till en plats högt upp
- Är vertikal
- Har en komplicerad eller mångsidig väg för att nå toppen, minimalt med stöd, kräver smidighet och styrka för att komma up
Den här typen av utrustning används normalt av de äldre barnen. Exempelvis en stor sten med lite stöd, ett klätternät, vertikal stenmur etc.
Visa produkter för Klätterlek
Att krypa
Välj minst två krypaktiviteter som utmanar barnen på olika nivåer.
Nivå 1: Kan vara en kort tunnel placerad på marken eller ojämn yta.
Nivå 2: En längre tunnel på marken eller upphöjd med tillgängliga vägar på varje sida.
Nivå 3: En tunnel med olika höjder och med möjlighet att krypa mellan de olika nivåerna.
Balansera
En tillgänglig lekplats bör erbjuda ett brett utbud av aktiviteter som stimulerar barns behov av utmaning, samtidigt som de förbättrar deras balans och bygger kroppsstyrka.
Välj balanssaktiviteter med olika svårighetsgrad. Det kan både vara statiska och rörliga balansaktiviteter. Gärna också ett balansredskap där barnet kan sitta och stå.
Visa Hinderbanor
Hoppa och studsa
Hopp- och studslek är bra för att utmana, stimulera och utveckla balansen och kroppsuppfattningen, samtidigt som barnen får en rolig aktivitet som ger känslan av att flyga.
Visa Trampoliner
Gå, springa och rulla
Skapa möjligheter för barnen att leka tillsammans samtidigt som de ökar sin uthållighet, muskelbyggnad och stärker balansen. Lämna utrymme mellan produkterna där barnen kan leka lekar eller följa spår som finns i beläggningen på marken. Använd hinderbanor eller labyrinter som är tillräckligt breda så att någon i rullstol lätt kan komma fram. Banor som har upp- och nerförsbackar är roligt och bra träning.
Upplevelser från rullstol eller annat hjälpmedel
Gör det möjligt för barn som använder rullstol att leka tillsammans med vänner och uppleva rörelser som stimulerar balansen utan att lämna stolen. Välj utrustning där barnet kan sitta kvar i rullstolen och leka med andra barn, t.ex. karusellen.